Vakcollegegroep.nl

Een goed customer relationship management systeem (CRM) is een belangrijk pluspunt voor universiteiten en hogescholen. Het is specifiek erg nuttig bij het werven van nieuwe studenten, met alle promotie-acties, contactmomenten en bureaucratie die daarbij komt kijken. Zo’n systeem kan helpen om de relatie met potentiële nieuwe studenten te versterken, hun toelatingsproces te stroomlijnen en de vordering van nieuwe wervingsinitiatieven vanuit het instituut bij te houden.

Hier leggen we de voordelen van CRM-software voor scholen uit. Kijk op de website https://www.lime-technologies.nl als je hierna meer wil weten over de integratie van CRM-software.

Sterke relaties opbouwen

Elke interactie met een potentiële toekomstige student kan worden opgeslagen in het CRM-systeem. Dat geld voor officiële brieven en e-mails, maar ook voor telefoongesprekken en persoonlijke ontmoetingen. Dankzij deze opgeslagen data is het mogelijk om snel, gericht en persoonlijk te reageren op elke vervolgstap van of naar deze student. Daardoor wordt de kans veel groter dat die persoon zich aanmeldt voor een studie bij het instituut.

Welke vervolgstap ideaal is voor het benaderen van een bepaalde student hangt onder andere af van zijn positie in het aanmeldtraject. De visuele workflows in een CRM-systeem maken dit traject inzichtelijk en zorgen dat er telkens voor de juiste soort opvolging kan worden gekozen.

Zie welke activiteiten het meeste bijdragen aan nieuwe aanmeldingen

CRM-systemen zijn een database van persoonlijke gegevens. Maar ze zijn ook werkpaarden die uitgebreide datastromen kunnen analyseren. Zo kan het systeem automatisch nagaan welke contactmomenten en promotiecampagnes het meest hebben bijgedragen aan het verkrijgen van nieuwe leerlingen. Vervolgens kan er sterker op de meest effectieve wervingsacties worden ingezet en de minder goed functionerende onderdelen van de promotie kunnen nauwkeuriger geanalyseerd en eventueel verbeterd worden.

Alle data van de studenten op één plek

Zowel voor als na de aanmelding is er veel informatie over de student nodig om zijn of haar studie vlekkeloos te laten verlopen. NAW-gegevens, eerdere studies, behaalde credits, studieresultaten en nog veel meer. Een CRM-systeem legt deze tientallen verschillende gegevens centraal vast, snel toegankelijk voor elke medewerker van het instituut. Daardoor komt elke e-mail op de juiste plek terecht en verloopt het opstellen van certificaten vlekkeloos. Ook kan de student probleemloos worden aangemeld voor elk nieuw vak. Tenslotte wordt een persoonlijker contact mogelijk, wat leidt tot een hogere voldoening bij zowel docent als student.