Het onderwijs is steeds in ontwikkeling om ervoor te zorgen dat leerlingen zo optimaal mogelijk presteren en hierin ondersteund worden. De inrichting van een klaslokaal heeft invloed op het algehele leerproces.
Een stimulerende leeromgeving
Tijdens de gehele ontwikkeling van kinderen is het van belang dat ze zich goed kunnen concentreren om zo de leerstof goed op te kunnen nemen. De ruimte waarin les wordt gegeven dient hierop aangepast te worden. Bij jongere kinderen is dit ook zo, maar dan gaat het leren nog wat meer spelenderwijs, zodat het ook goed is om bijvoorbeeld grappige posters in een leslokaal op te hangen.
Op de middelbare school is de lesstof een stuk ingewikkelder en moeten de meeste kinderen meer moeite doen om bij de les te blijven. Daarom is het niet verstandig om teveel afleiding te hebben. Als wanddecoratie is het voor middelbare scholieren beter om alleen posters op te hangen die gerelateerd zijn aan de lesstof. Denk daarbij aan posters van de wereld bij aardrijkskunde en posters van het menselijk lichaam bij biologie. Echter is het zelfs bij deze posters verstandig om niet teveel aan de wanden te hangen. Een rustige sfeer met weinig prikkels zorgt immers voor meer concentratie. Bovendien zitten kinderen op de middelbare school in de pubertijd, een levensfase waarbij er veel verandering in hun hormoonhuishouding en in hun hersenen plaatsvindt. Dit heeft tot gevolg dat kinderen sneller door afleiding belemmerd worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat klaslokalen op middelbare scholen meestal een stuk soberder zijn ingericht in vergelijking met lokalen op een basisschool.
Behalve de wanddecoratie zijn ook de lichtinval in het lokaal en de kleuren van muren en meubels van invloed. Uit onderzoek blijkt dat een gematigde samenstelling van dit alles het beste werkt voor de gemiddelde leerling. Te grote ramen kunnen ervoor zorgen dat kinderen sneller geneigd zijn om naar buiten te staren wanneer de les wat saai gevonden wordt. Daartegenover zal een lokaal met hele kleine ramen een benauwend en vermoeiend effect hebben, gezien er te weinig daglicht de klaslokaal binnenvalt. Hoge ramen waar veel licht doorheen komt maar waarbij de buitenwereld niet naar binnenkomt, zijn in dit geval dus het meest ideaal. Onderwijsinstellingen doen er terdege verstandig aan om voldoende aandacht te besteden aan balans in de klaslokalen.